Butrint, geschiedenis in lagen

30 juli 2015 - Butrint, Albanië

27 april 2015
Butrint is vandaag onze bestemming. Een archeologische opgraving die vooral bijzonder is omdat je er de historie van deze in de vierde eeuw BC gestichtte stad in verschillende lagen kan terugvinden: Grieks, Romaans, Byzantijns, Venetiaans.
De bus is overvol want gaat nog naar een badplaats verderop. Noor wordt met haar neus in de oksel van een man gedrukt, An heeft een oud vrouwtje aan haar arm hangen, net als de temperatuur boven de veertig graden lijkt uit te komen, houdt een man ook tijdens het rijden met beide armen gestrekt de deuren open. Dat redt ons. We rijden een national park in met mooi uitzicht op blauwgroen water en mosselteelt. Uiteindelijk stappen maar een stuk of zes mensen bij Butrint zelf uit.

Ook hier is het bloody hot. Gelukkig is er ook groen, dus spreken we af van boom tot boom te lopen, zoveel mogelijk informatie lezend in de schaduw en dan gericht de diverse overblijfselen te bestormen. Er is onder meer een basiliek uit de zesde eeuw waarvan de hoge muren bewaard zijn zodat je je.nog echt in een kerk waant -mooi!-  een goed bewaard Venetiaans kasteel en verschillende stadspoorten met kunstige constructies van opelkaar gestapelde stenen en van waaruit je op het mooie omringende natuurpark kunt kijken. De nog in goede staat gebleven mozaïekvloer van een tempel is verborgen onder een laag zand en maar soms voor publiek zichtbaar. Nu niet jammergenoeg. Het bijzondere van Butrint is dat je er goed de verschillende  bouwstijlen terugziet waardoor je vanzelf de geschiedenis een beetje op een rij krijgt. Er wordt hier trouwens nog steeds gegraven!

Op de terugweg naar Sarande valt me op hoeveel appartementgebouwen 'shitet' oftewel te huur zijn. De één na de ander! Er is kennelijk veel geïnvesteerd hier, maar verhuurders laten op zich wachten. Een duik in de zee doet goed na dit hete bezoek. En het kost nog heel wat moeite om achter te komen vanwaar nu precies de bus morgen nasr Korça vertrekt. Mensen geven onduidelijke aanwijzingen, weten het niet precies of noemen meerdere plekken. Uiteindelijk komen we erachter dat het vrijwel naast ons hotel is! Mooi, want hij vertrekt om half zes in de ochtend...