Het mooiste mozaïek

4 augustus 2015 - Bitola, Macedonië

3 augustus 2015
's Ochtends in alle vroegte, het is hier na een uur of tien snikheet, lopen we nasr de twee kilometer uit het centrum gelegen opgravingen. Er is nog niemand, terwijl het hier 24 uur per dag open is, zo vertelt ons de man achter een loket. Hij verkeert nog in een jolige stemming na een bruiloft gisteravond en laat ons daarom voor de helft binnen.

Mozaïek
Dit is het oude Heracles waar de eerste bewonerssporen van 45 eeuwen geleden (!) zijn. De stad is in de zesde eeuw verwoest.. Ook deze site maakt onderdeel uit van een Europees herstelprogramma. Het is duidelijk dat ze er nog bezig zijn, opgegraven 'pilaren' staan losjes tegen een bouwkeet, een half beeld ligt verdwaald op een houten vlonder. Stukken muur zijn verbonden met ijzeren platen als bruggetjes en je mag overal overheen lopen. Maar dat laatste doen we bewust niet bij de.prachtige mozaïekvloeren die we zien. Wat zijn ze schitterend!! Het is lang geleden dat ik in Rome was -en ineens vind ik dat we er hoognodig heen moeten- maar ik kan me niet herinneren ooit zulke mooie, grote en complete vloeren gezien te hebben.  Kleuren en afbeeldingen -we zien een hert, leeuw, vissen, vogels, bomem, noem maar op- zijn prachtig en herkenbaar. Ongerestaureerd. Dit zullen we niet snel vergeten.

Ottomaans
In Bitola zelf ontdekken we een heel leuk art café waar we heerlijk de rest van de ochtend zitten, ook omdat ze er geweldige zelfgemaakte (chocolade)taart hebben. Bitola heeft veel mooie Ottomaanse panden, ontdekken we bij een laatste wandeling door, niet alleen de hoofdstraat, maar ook een aantal avhterafstraatjes. Maar ze staan er bijna allemaal verwaarloosd bij. Doodzonde. Je zou hier een prachtige stad van kunnen maken. Maar kennelijk is er geen geld voor. Toeristen zien we vrijwel niet, behalve een bus van Corendon als we de opgravingen verlaten. Net op tijd.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade